headerImage
Alain Platel - Les Ballets C de la B - Roel Dieltiens Ensemble Explorations

Iets op Bach

Alain Platel - Les Ballets C de la B - Roel Dieltiens Ensemble Explorations
Rode Zaal deSingel Antwerpen
"Aan Bach mag eigenlijk niet geraakt worden, en als ze zeggen afblijven, dan beginnen mijn vingers pas te jeuken." Voldoende reden voor Alain Platel om 'de heiligste muziek ter wereld' als basis te kiezen voor een nieuw danstheaterstuk. Na 'Bonjour Madame' (1993) en 'La Tristeza Complice' (1995) is 'Iets op Bach' het laatste deel van een drieluik waarbij hij klassieke muziek als één van de uitgangspunten van zijn choreografie neemt.
Alain Platel stond in de jaren tachtig mee aan de basis van het gezelschap Les Ballets C. de la B. en kan inmiddels bogen op een indrukwekkend oeuvre. Voor dit oeuvre en voor 'Bernadetje' in het bijzonder, een samenwerking met Arne Sierens en productiehuis Victoria, werd hij meermaals gelauwerd, niet in het minst omwille van de authenticiteit en maatschappelijke betrokkenheid van zijn producties.
Platels werk valt niet makkelijk in hokjes te plaatsen en is dan ook grensoverschrijdend in de ruime zin van het woord. In zijn choreografieën bundelt hij tegenstellingen en extremen en ruimt hij steeds plaats voor het onverwachte. De inzet: een wereld van verschil introduceren op het toneel. Dat uit zich in de eerste plaats in zijn keuze van dansers/acteurs. Professionelen naast amateurs, kinderen naast volwassenen, uit diverse culturen en uit alle lagen van de maatschappij. Het onvolmaakte en het kwetsbare vormen de uitgangspunten van zijn werk dat gekenmerkt wordt door eenvoud, humor, ingetogenheid en ogenschijnlijke chaos. De sfeer pendelt tussen uitbundigheid en melancholie, tussen romantiek en realisme.
In deze voorstelling met negen dansers, een tiener en een klein meisje, streeft hij ernaar de emotionaliteit, die elke muzikant of luisteraar voelt bij het spelen of beluisteren van Bach, tastbaar en toonbaar te maken op de scène. Het wordt een zoektocht naar beelden die emotioneel parallel lopen met of net haaks staan op de muziek. Om dat doel te bereiken integreert Platel deze keer het medium film in zijn choreografie. Momentopnames in de dansstudio en documentair beeldmateriaal visualiseren thema's in het werk van Bach en geven de dans een extra dimensie. Platel: "Het is bovenal de bedoeling dat de spelers als sterke én fragiele individuen op de scène staan en tot leven komen in een theatrale wereld waarin de muziek, de scenografie, de personages en hun acties een hecht geheel vormen en getuigen van de wereld waarin wij leven."
De muziek bij deze voorstelling wordt live uitgevoerd door een barokensemble onder leiding van cellist Roel Dieltiens. Dieltiens staat bekend als een veelzijdig én virtuoos musicus. Gevoel voor muzikaal evenwicht is zijn artistiek waarmerk. Zijn jarenlange vertrouwdheid met oude (én moderne) muziek en het gebruik van authentieke instrumenten staan garant voor een hoogstaande uitvoering die de muziek van Bach ten volle tot haar recht laat komen.
Reacties (0)

Eenmaal per maand maken 2 forumgebruikers kans op elk twee tickets voor een voorstelling of concert uit ons aanbod.

Reageer

meer dans