Ensemble Intercontemporain . Pierre Boulez
Pierre Boulez Incises voor piano
exécution musicale Ensemble Intercontemporain
direction musicale Pierre Boulez
piano Hidéki Nagano
clarinette Jérôme Comte
Elliott Carter Klarinetconcerto
exécution musicale Ensemble Intercontemporain
direction musicale Pierre Boulez
piano Hidéki Nagano
clarinette Jérôme Comte
en collaboration avec Ars Musica
Pierre Boulez Sur Incises voor 3 piano's, 3 harpen en 3 percussie-instrumenten
exécution musicale Ensemble Intercontemporain
direction musicale Pierre Boulez
piano Hidéki Nagano
clarinette Jérôme Comte
introduction Maarten Beirens . 19.15h . Foyer De Kunsthaven
€20 (-25/65+ €15 / -19 jaar €8) salle Bleue deSingel Anvers
Neuf ans après son impressionnant passage en tant que chef d'orchestre du London Symphony Orchestra, Pierre Boulez (°1925), figure de proue de l'avant-garde européenne, sera à nouveau notre invité. Cette fois-ci, ce sera avec l'ensemble qu'il a créé en 1976 et qui est depuis lors considéré comme la référence par excellence dans la musique contemporaine. Comme en témoigne aussi ce programme de concert, Boulez réalise souvent de nouvelles versions de ses compositions. L'œuvre pour piano 'Incises' (1994/2001) et le triple trio 'Sur Incises' (1996/1998) sont deux œuvres apparentées. L'œuvre profonde 'Incises' joue de façon virtuose avec les contrastes de gestes et de textures. 'Sur Incises' part des mêmes éléments mais décortique les sons de trois pianos dans des parties complémentaires pour trois harpes et trois instruments à percussion. Les effets de la disposition spatiale des trois groupes d'instruments transformeront chaque exécution dans une salle de concert en expérience unique et inoubliable. En outre, vous pourrez entendre l'ensemble avec comme chef d'orchestre le maître lui-même, interprété par les musiciens pour lesquels il composa les œuvres. Entre-temps, Jérôme Comte interprétera l'œuvre écrite pour l'Ensemble InterContemporain en 1996, un concerto pour clarinette d'Elliott Carter (°1908), œuvre particulièrement légère et accessible avec une partie solo très virtuose.
Reacties (18)

Une fois par mois 2 utilisateurs du forum gagnent chacun deux billets pour une représentation ou un concert de notre programme.

Lieven Van Eetvelde Ik was verheugd om Pierre Boulez en zijn Ensemble in Antwerpen te kunnen ervaren . Het bleek een bijzonder concert te zijn vooral SUR INCISES was een hypnotiserende afsluiter .
Il y a 5 ans
Jenny Van Laer een geslaagd concert Pierre Boulez is een fenomeen
Il y a 5 ans
Reinoud Maex Het klarinetconcerto van Carter was een meevaller. Het werd briljant gespeeld, en het was alsof Carter bij elk van de deelensembles exploreert hoe zij de expressivitiet en de klankkleur van de klarinet op hun eigen wijze kunnen uitbreiden of aanvullen. Met Boulez had ik het moeilijker. De muziek bevat weinig herkenningspunten, al kon ik op het einde wel aanvoelen wanneer de piano's en het slagwerk nog eens met volle geweld gingen komen aanrollen. Ik vond er ook weinig humor in terug, zeker in vergelijking met een stuk van Sciarrino dat Boulez enkele jaren terug zelf dirigeerde, of met het fenomenaal gespeelde vioolconcerto van Ligeti de dag voordien.
Il y a 5 ans
Luc Brewaeys Zoals te verwachten was dit een topconcert. Maar het doet steeds weer goed "Sur Incises" -weer- eens live te horen onder leiding van de componist, die overigens nog geen sporen van sleet vertoont... De muziek van Boulez wordt tot mijn verbazing nog steeds door sommigen omschreven als koud en elmotieloos, maar ik kan het daar absoluut niet mee eens zijn. De sensualiteit en de prachtkleuren en resonanties spetterden zowat in het rond!
Il y a 5 ans
Cecile Vanden Broecke Een ware révélatie!
Il y a 5 ans
B. Vonck Een interessant en boeiend concert. Het klarinetconcerto van Carter sprak mij minder aan dan de muziek van Boulez. Het openingswerk Incise voor piano solo was zeer spannend en bewonderenswaardig qua uitvoering. Het slotstuk Incise was evenzeer boeiend, maar qua lengte vroeg het op het laatst wel het volhouden van de aandacht. Zo-wie-zo een gedenkwaardig concert met zeer interessante muziek meegemaakt, met de meester Boulez zelf voor "zijn" ensemble. Goede programmering van de organiserende instellingen!
Il y a 5 ans
Jos Vandecappelle heel belangrijk concert: moeilijk te begrijpen doch intrigerende muziek van kunstenaars over wie men binnen 500 jaar nog steeds spreekt/fenomenale techniek, vooral in incises voor 3 piano's etc.
Il y a 5 ans
BRACKE ANN Eerste kennismaking met modern klassiek. verrassend zowel qua muziek als qua opstelling van instrumenten. Ook wel verfrissend en soms hektisch.
Il y a 5 ans
RITA DE JONGHE Het eerste werk "Inscises" heeft me niet kunnen boeien, maar de 2 volgende vond ik heel boeiend. Het waren 2 schitterende werken.
Il y a 5 ans
VAN KERCKHOVE,Romain Meester Boulez,één van de drie topfiguren van muziek sinds de laatste wereldoorlog.Hij na Stravinsky en Bernstein/3 generaties.Hij verjaarde op de dag van het concert/84/Spijtig dat het niet werd gemeld.
Il y a 5 ans
Johan Kindt Intelligent en schitterend samengesteld concert. Ongelooflijk goede muzikanten. Mooi clarinetconcert van Carter en een meesterwerk van Pierre Boulez. Fantastisch de meester zelve aan het werk te zien en te horen. Moderne en avantgarde muziek is soms minder moeilijk dan men denkt. Jammer dat de pers het vandaag laat afweten. In de standaard en de morgen vandaag geen woord erover, vandaar de kleine lettertjes van hun naam. Zaterdagmiddag was het concert live op radio 4 vanuit het concertgebouw Amsterdam en het werd als één van de belangrijkste concerten van het jaar genoemd. Hier nauwelijks een woord over Boulez. Schande, maar een dikke pluim voor DESINGEL met hoofdletters!
Il y a 5 ans
Xavier Lescalier Het was gewoon fantastisch.
Il y a 5 ans
E.Haustraete Ons gezelschap vond het een zeer mooi concert van een hoog niveau en met een harmonieus programma. Mijn echtgenoot vond het stuk na de pauze wat minder boeiend maar ik vond het in zijn soberheid heel geslaagd.
Il y a 5 ans
Nathan Vanden Bulcke Een wervelend concert met prachtige vertolkingen van Boulez' werken. Vooral Hideki Nagano verblufte met zijn pianospel in 'Incises'. Als een echte zenmeester bewoog hij zich over het klavier. Niets klonk daarbij onnatuurlijk of geforceerd: een genot om mee te maken. Het klarinetconcerto van Elliott Carter sprak me persoonlijk wat minder aan, maar de uitvoering was zeer accuraat - zoals we gewoon zijn van dit ensemble. Deze 'nieuwe' muziek kreeg echter willens nillens een wat oubollige, gedateerde indruk onder de handen van de 83-jarige Boulez. Het grote werk 'Sur Incises' was een prachtige afsluiter vol mysterieuze klankvelden en verstilde momenten, een knap staaltje van kamermuziek. M.a.w. een memorabel concert!
Il y a 5 ans
Nelis Marleen Geachte, het was een hele ervaring, spektakel. Professionalisme op zijn toppunt in een ongelooflijk klankenspel, gedirigeerd door een overgelukkige Pierre Boulez.BEDANKT!
Il y a 5 ans
Jacques Thissen Boeiend en verfrissend
Il y a 5 ans
Pitseys A great night. Rare but great works. First class interpretations. A charismatic conductor. Outstanding acoustics.
Il y a 5 ans
E.Haustraete Zeer interessante intense onderdompeling.
Il y a 5 ans
AUDIO
ramblas / Ars Musica 2009
Télécharger sur ton MP3 player
Inleiding Ensemble Intercontemporain / Pierre Boulez
Télécharger sur ton MP3 player
Critiques de presse

090305 We moeten niet vernieuwen om te vernieuwen
Artistiek directeur Laurent Langlois over twintig jaar Ars Musica. 'Ik wil Ars Musica weer op de internationale kaart zetten.'
De Standaard 5 maart 2009 - Maarten Beirens

090310 Pas overleden Henri Pousseur centrale figuur op 20ste editie festival voor nieuwe muziek
'Wat je bij Ars Musica hoort, is het erfgoed van de toekomst.'
De Morgen 10 maart 2009 - Stephan Moens

090307 Aankondiging Ars Musica
Kwadratuur 7 maart 2009 - Koen Van Meel

090312 Interview Stefan Prins
Kwadratuur 12 maart 2009 - Koen Van Meel

090327 Ensemble InterContemporain met Pierre Boulez in deSingel
www.klassiek-centraal.be 27 maart 2009 - Milo Derdeyn & Luc Brewaeys

090331 Antwerps luik Ars Musica een schot in de roos
Een festivalconcept uit Brussel spreiden naar de provincie. deSingel heeft met zijn Ars Musicaminifestival bewezen dat het kan en zelfs met meer succes dan het origineel.
De Morgen 31 maart 2009 - Stephan Moens

090414 Ars Musica sluit af met Brussels Philharmonic en Stravinsky
Het muziekfestival Ars Musica, dat dit jaar op organisatorisch vlak een nieuw élan kreeg, eindigde merkwaardig traditioneel.

Pour des raisons de droit d'auteur, nous ne pouvons malheureusement pas montrer l'article complet. l'article est accessible en ligne au milieu approprié.
imprimés

plus musique