headerImage
Romeo Castellucci - Socìetas Raffaello Sanzio

The Minister's Black Veil (vrij geïnspireerd op het kortverhaal van Nathaniel Hawthorne)

Romeo Castellucci - Socìetas Raffaello Sanzio
€32 (basis) / €26 (-25/65+) / €8 (-19 jaar) Red Hall deSingel Antwerp
For his new production for large stages, Romeo Castellucci took inspiration from a short story by the American author Nathaniel Hawthorne called 'The Minister's Black Veil'. It was published in 1837 as part of his 'Twice-Told Tales' and the author described it as a parable. A minister in the puritan congregation of Milford in New England one day decides to conceal his face behind a black veil, from his forehead to his mouth. Until the end of his days he leads a respectable but lonely life. Since he never gave any explanation for this choice, the gesture remains mysterious and ambiguous. No one knows whether the veil was a symbol of penance, of modesty or, on the contrary, of pride. This story set Castellucci thinking about the nature of performance and of representation. Does one only see what is shown? In his case too, the (theatrical) power of the image probably lies in the ambiguity of the symbol. Beyond language and what is visible there is nothing more to be said: only a black backdrop.
www.raffaellosanzio.org
Reacties (26)

Once a month 2 winners win two tickets to a concert or performance on our programme.

Aliye Ik vind de voorstelling niet af maar toch indrukwekkend. Mogen wij de standpunt van de artiest ergens vinden? Ik heb ook een bon ontvangen half waarde van de voorstelling. Communicatie van de Singel vind ik wat arrogant en niet passend.
3 years ago
Griet Wij ook wisten niet goed wat gedaan als de voorstelling plots gedaan was en bleven verdwaasd zitten....Was dit 'het'? Maar wat we gezien hebben, vonden we bij momenten toch zeer sterk. Dat zullen we niet snel vergeten. Ook de mooie stem van Johan Leysen maakte veel indruk. De geste van de Singel om ons een waardebon te geven, waarderen we zeer. We zullen die zeker verzilveren in het volgende seizoen. Wie weet wel voor de afgewerkte productie van Castellucci, want het maakt ons wel nieuwsgierig hoe het zou zijn als ze werkelijk 'af' is.
3 years ago
tobitatze deze voorstelling van Castellucci was echt niks !!! ... gewoon stomme kermis ! een beetje middeleuwen en spaanse inquisitie! stomme tekst en een akteur die zo doet alsof hij een stuk gebroken glas in zijn poep schuift ... belachelijk !
3 years ago
pieter Gelukkig is Castelluci voldoende compromisloos om het krachtig beeld van een stomende locomotief niet op de scene te zetten met het geluid van een speelgoedtrein.95dB mag. En ik betaal met plezier 32 euro om deze voorstelling te zien.....peanuts in vergelijking met wat ik voor veel andere dingen moeten betalen. Ik vond het een goede voorstelling, ook al was ze niet af. Indien Mr Hooper bvb Mgr Vangheluwe was in zijn rustige kamer, en de locomotief een oorverdovend persartikel over zijn verborgen zonden ,dan was zelfs de zelfkastijding verstaanbaar geweest voor de echte "kritiekloze critici????" die nochtans allemaal gewaarschuwd waren voor de krachtige beelden waarvoor ze zelf gekomen waren. PS: Mr Hooper in 1836,was een homofiel.
3 years ago
Koen Van Reusel Ik wil toch ook nog meedelen dat deSingel in een reactie op mijn kritische bemerking aangaande het geluidsniveau mij verzekerd heeft dit in de toekomst nog nauwer te bekijken. Dit geeft aan dat men wel degelijk bekommerd is om werknemers en publiek. Vertrouwen is bij deze hersteld!
3 years ago
B V die getuigt
3 years ago
B V Enorm zwakke voorstelling, die getuigd van een gebrek aan professionaliteit bij Castellucci. Terwijl ik vorige voorstellingen en performances wel de moeite vond, is dit een beetje zoals naar de Hollywoodversie van Troy kijken als je de Ilias kent. Gelukkig zijn er nog een aantal kritiekloze critici die hem alsnog de hemel in zullen prijzen, om hun superieure analytische kwaliteiten en avant-garde smaakpatroon tentoon te stellen. Als iets op niets trekt, moet het echter ook gezegd worden. Misschien nam Castelucci iets te veel hooi op zijn vork dit voorjaar?
3 years ago
Benjamin Eugene Ik sluit me aan bij al de ontgoochelde mensen. Ik vind het schandalig dat de Singel het publiek 32 euro laat betalen voor een "try-out" of een "work in progress". Voor mij hadden ze de voorstelling niet mogen laten doorgaan. Ik verwacht dan ook een verontschuldiging en een compensatie. Misschien kunnen ze het publiek een ticket geven voor de voorstelling indien ze deze opnieuw zouden programmeren als ze wel af is.
3 years ago
Yves Gerard Ontgoocheld en bedrogen sluit ik mij aan bij elke van de hogervermelde kritieken. Ik spendeerde meer tijd aan de reis - van huis naar Singel en retour - dan aan de vertoning. Dat voor een viertal "taferelen" die tot een vertoning van 50 minuten uitgerokken werden. Onbegrijpelijk en onaanvaardbaar.
3 years ago
Gerda Meesters Ook ik voel me bedrogen. En boos. Het lawaai was gruwelijk, de beelden soms mooi maar dikwijls onbegrijpelijk. Ik zat op de tweede rij en vond de naaktscène van de acteur weerzinwekkend. Wat bezielde Castellucci in 's hemelsnaam om zo tekeer te gaan met het prachtverhaal van Hawthorne? De voorstelling werd stevig gepromoot met wat achteraf m.i. intellectualistisch gebazel blijkt i.p.v. zinvol commentaar. Voor de eerste rijen zou de directie van deSingel er goed aan gedaan hebben gasmaskers te voorzien, oordopjes die écht beschermen tegen zulk een onaanvaardbaar pandemonium, en een flesje oogdruppels om de geïrriteerde ogen te spoelen als gevolg van de uitgebraakte rook. Doodjammer van dit alles.
3 years ago
Bert Volgende keer een pot was bij de ingang van de zaal om ieders oren dicht te stoppen? Dat een voorstelling mislukt is het risico van theater, dat het publiek met kapotte oren buitenkomt is misdadig. Graag reactie van deSingel.
3 years ago
brecht Het is duidelijk dat deze voorstelling helemaal niet af was en ik sluit me aan bij degenen die zich bekocht voelen, 32 euro is gigantisch veel voor 45 minuten, waarvan nog eens 15 minuten gespendeerd wordt aan het voorlezen van de tekst -compleet overbodig. Er blijft wel 30 minuten mooi materiaal over - ik ben een fan - maar ik blijf toch op mijn honger zitten, zeker voor dat geld.
3 years ago
Koen Van Reusel Visueel ging het overigens om een prachtige voorstelling. Romeo Castellucci is een krachtig denker, met een groot engagement, een superieur schepper van beelden die je nooit meer vergeet. Eerder dit jaar Parsifal in de Munt, en nu weer deze sterke boodschap in deSingel.
3 years ago
Koen Van Reusel Het geluidsniveau, 95 dB, van de voorstelling is onaanvaardbaar. Dit leidt tot onherstelbare gehoorschade.De onprofessionele oordopjes die uitgedeeld worden aan de niets vermoedende theaterbezoekers bieden hiervoor geen afdoende bescherming. De directie van deSingel is blijkbaar weinig of niet bekommerd om de veiligheid en integriteit van het personeel dat zij tewerkstelt en van het publiek dat zij samenroept. Kan iemand mij inlichten hoe je best zulke onethische "cultuurmakers" tot de orde roept?maatschappelijk debat over geluidsnormen bij culturele manifestaties en festivals is volop gaande. De directie van deSingel is blijkbaar weinig of niet bekommerd om de veiligheid en integriteit van het personeel dat zij tewerkstelt en van het publiek dat zij samenroept. Kan iemand mij inlichten hoe je best zulke onethische "cultuurmakers" tot de orde roept?
3 years ago
Edwin Wegens reisplannen bied ik twee tickets voor 1 april OF 2 april aan tegen elk 2 euro minder dan de originele prijs. 04 94949420!
3 years ago
Kurt Rotthier Ik vond het een indrukwekkende voorstelling. Beter één uur goed materiaal dan dat alles gerokken wordt met zinloze vulling. Het siert Castellucci dat hij er ingrijpend het mes in heeft durven zetten, om uiteindelijk tot een beter, gecondenseerder, krachtiger geheel te komen. Ik heb mij de omruiling van mijn geannuleerde woensdagticket dan ook nog geen seconde beklaagt. Less is more!
3 years ago
Bram Deze voorstelling was beter niet doorgegaan. Ik voel me wat bekocht.
3 years ago
Bozka Eh ben mon cher Romeo, tu m'as bien déçue ce soir....
3 years ago
Manuel Delafortrie Als een voorstelling niet genoeg materie blijkt te hebben, last ze dan helemaal af. De Singel is al de duurste zaal die ik ken, deze voorstelling heeft gewoon onvoldoende om 't lijf. Ze is gewoon niet meer dan 15euro waard. Wellicht niet zo bedoeld, maar ervaren als boerenbedrog.
3 years ago
Usnach Hallmarr Briljante waanzin! De Meester is terug! Castellucci rules!
3 years ago
theo van hoof Ik vind het boerenbedrog een voorstelling die eerst 95 minuten duurde de beperken tot 50 minuten. Dat is contractueel onaanvaardbaar. Ik zou dus graag de helft van mijn ticketprijs terug ontvangen. Bovendien zonder enige informatie de aanvang van de voorstelling te verdagen is onaanvaardbaar.vverdagen tot 20.40
3 years ago
liliane ik bied twee tickets voor 1/4 0495251912
3 years ago
Peter Van Oekelen heb nog twee tickets voor vanavond 31/3. Bel me op 0477 40 51 87 Peter
3 years ago
Sophie Ik zoek naar 2 tickets voor 31/03...
3 years ago
Babs Louisa, Ik verkoop ze je graag. bel me op 0491/611.632
3 years ago
Louisa Babs die twee tickets... zeer geïnteresseerd kunnen wij die overkopen? A en L.
3 years ago
AUDIO
radiospot seizoen 10-11
Download to your MP3 player
radiospot Castellucci / The Minister’s Black Veil
Download to your MP3 player
Press reviews
1009-10 Jezus in de stront
Staalkaart september-oktober 2010 - Pieter T'Jonck

1101 deSingel
knack.rnews.be januari 2011

1103 Romeo Castellucci twee maanden na de creatie van Parsival
Staalkaart maart 2011 - Myriam De Clopper

110310 The Minister's Black Veil opens at deSingel
Broadwayworld.com 10 maart 2011

110316 The Minister's Black Veil
Flanders Today 16 maart 2011

110323 J
MAD (Le Soir) 23 maart 2011

110326 The Minister's Black Veil
De Morgen 26 maart 2011

110331 Het mysterie van de zwarte sluier
'Het zwarte vierkant' van Kazimir Malevitsj is het ultieme portret waar je alles en niks in kan zien. Voor alles interpreteerbaar. Zo is het met het toneelstuk ook.
De Tijd 31 maart 2011 - Koen Van Boxem

110325 J
Focus Vif 25 maart 2011

110402 The Minister's Black Veil
Opgeslokt door het zwarte gat van de sluier, symbool voor de opslorping van taal en de mogelijkheid tot een discours, voelt de toeschouwer zich gehuld in een zeker stilzwijgen.
Cutting Edge 2 april 2011 - Sophie Doutreligne


110326 Castellucci
De Tijd 26 maart 2011

110404 The Minister's Black Veil van Castellucci toont veel effecten maar weinig ontroering
Spektakel verzekerd, maar als zinnebeeld van een blinde God die onze illusies kraakt is het wel ‘much ado about hardly anything’.
De Morgen 4 april 2011 - Pieter T'Jonck

110404 The minister's black veil
Het is een illusie de schouwburg te kunnen bemeesteren, als je het schouwen zelf ontregelt.
De Standaard 4 april 2011 - Wouter Hillaert


For reasons of copyright we can unfortunately not show the full article. The link makes the article accessible online.
PRINT

more theatre