headerImage
Collegium Vocale Gent & I Solisti del Vento . Philippe Herreweghe

Berliner Requiem

Collegium Vocale Gent & I Solisti del Vento . Philippe Herreweghe
Vom Tod im Wald, opus 23 Kurt Weill
Concerto voor viool en blaasinstrumenten, opus 12 Kurt Weill
Litanie vom Hauch, opus 21 nr 1 Hanns Eisler
Das Berliner Requiem Kurt Weill
Gegen den Krieg Hanns Eisler
Die Sonne sinkt von hinnen Hugo Distler
music performance Collegium Vocale Gent , I Solisti del Vento
musical director Philippe Herreweghe
bass Florian Boesch
violin Patricia Kopatsjinskaja
tenor Maximilian Schmitt
. Made in deSingel
introduction Piet De Volder . 7.15pm . Blue Bar
€32, €28, €24 (basis) / €28, €24, €20 (-25/65+) / €8 (-19 jaar) Blue Hall deSingel Antwerp
Like many of Kurt Weill's works, 'Das Berliner Requiem' is based on a text by Berthold Brecht and is thus far removed from the realm of the traditional Catholic liturgy. It is, in fact, about the forgotten dead: the unknown soldier, a drowned girl, and the murdered socialist Rosa Luxemburg. As in other works, Weill combines various styles: classical with light music, jazz with atonality. The result is one of his masterpieces.
Star violinist Patricia Kopatchinskaja plays another great work from Weill's oeuvre, his violin concerto. It shows the clear influence of Paul Hindemith and - according to Weill himself - of Igor Stravinsky, too, particularly in respect of the clarity of the sound structures. The violin is accompanied by a wind band, a percussionist and - in place of a string orchestra - a solitary double bass.
Interspersed between the Weill works are fine 'a capella' pieces by Hanns Eisler and Hugo Distler.
Reacties (2)

Once a month 2 winners win two tickets to a concert or performance on our programme.

Patrick mertens Herreweghe in repertorium van Weill, Eisler en Distler. Een belevenis want dit repertorium in verschillende bezettingen is niet alledaags. Laat ons beginnen met Florian Boesch; Dit is een bas van het zuiverste kaliber, met een perfecte dictie en ronde klank en voelt zich als het ware thuis in deze door de nazis verguisde componisten. Het vioolconcerto van Weill, een buitenbeentje. Voor mij danst de viool rond de melodieen van de blazers en Kopatsjinskaja voelde duidelijk het ritme aan want dat is het in de eerste plaats, een soms dromerig maar dikwijls ritmisch concerto. Het Berliner Requiem blijft een absoluut hoogtepunt waar de avantgarde en de jazz duidelijk gemengd wordt. Dat een groot Bachvertolker ook een grote Weillvertolker is, hebben we vanavond gezien.
2 years ago
cf Ik heb al heel wat cd's van Herreweghe. Wat zou ik het graag live horen!
2 years ago
AUDIO
Babel / Patricia Kopatchinskaya
Download to your MP3 player
introduction lecture Collegium Vocale Gent
Download to your MP3 player
Press reviews
110527 Nieuw muziekseizoen in Antwerpen
De Bond 27 mei 2011 - Mirek Cerny

1201 Kurt Weill
Staalkaart januari-februari 2012

120218 La violoniste qui dynamite le classique
L'Echo 18 februari 2012

120216 Patricia Kopatchinskaja en Belgique
L'Avenir 16 februari 2012

120218 Amerikanen
De Morgen 18 februari 2012

120222 Mijn vingers volgen mijn hart en brein
Wat violiste Patricia Kopatchinskaja zo uniek maakt: haar talent om platgetreden paden op te breken. Deze week is ze te gast op Canvas en in een programma rond Kurt Weill

120225 Berliner Requiem
De Tijd 25 februari 2012

120306 Berliner Requiem in deSingel
Oorlog en vrede getoonzet. De musici die op de affiche van enkele muziektempels stonden met onder meer het Berliner Requiem op het programma, zijn niet de minsten

120229 Berliner Requiem in deSingel
't Pallieterke 29 februari 2012

For reasons of copyright we can unfortunately not show the full article. The link makes the article accessible online.
PRINT

more music