Alain Platel & Fabrizio Cassol . Les Ballets C de la B
€30 / €25 (-25/65+) / €8 (-19 jaar) Red Hall deSingel Antwerp
Is there anything that still moves us to compassion today? The answer to this question lies in the latest creation by the choreographer Alain Platel and the composer Fabrizio Cassol. Following the general praise for 'vsprs', these two have decided to work together once more. This time their inspiration comes from what is probably the greatest classic in the baroque repertoire: Bach's St. Matthew Passion. This famous masterpiece transposes into sublime music the Passion of Christ according to the gospel of St Matthew. In telling their story of compassion, Platel and Cassol's starting point in content and music is the aria 'Erbarme dich'. Their focus is on the mother's pain at the ultimate sacrifice her child makes. The latter role is musically translated by two kindred voices that are like two sisterly souls: an alto/mezzo-soprano and a countertenor. At the centre of the colourful orchestra is the Aka Moon trio with Fabrizio Cassol on the saxophone. His musical versatility and Platel's unique idiom are a guarantee for a large-scale musical dance spectacle.
www.lesballetscdela.be
Reacties (11)

Once a month 2 winners win two tickets to a concert or performance on our programme.

lien p dis was echt zo sterk. Wou dat ze het nog eens opnieuw brachten..
1 year ago
Mertens Eddy Ik keek er met veel verwachting naar uit. Maar ben toch wat ontgoocheld buitengegeaan. de muziek was goed, de dansen waren mooi en inspirerend, alleen het duurde veel te lang!! Na een uurtje had ik het wel gezien. Toen begon het te veel in herhaling te vallen en te vervelen!
5 years ago
Johan Versele Gisterenavond Pitie gezien.Ik hou van muziek in al zijn genres, en zeker van klassieke en zeker van Bach. Ik hou van opera, van theater,van ballet, dansen, choreografieen. En toch was Pitie mijn ding niet.Bizarre voorstelling, weinig grijpbaar, geraakte niet aan mijn binnenkant, bleef hangen rond mijn buitenkant, mijn visuele en auditieve. Het feit dat ik niet kon volgen wat er gezongen werd want tekst of vertaling ontbraken, heeft wellicht voor een groot stuk daar mee te maken zodat het geheel van de voorstelling die wel zeer mooi oogde weinig emoties opriep in mijn binnenkant: Pitie ontroerde daardoor niet. Ik had moeite om twee uur aanhoudend geboeid te blijven, en voornamelijk het eerste uur vond ik vervelend langdradig waardoor het, tot mijn eigen verbazing, soms slaapverwekkend was. Alhoewel ik erg genoten heb van de adembenemende, acrobatische choreografie, de zang en de muziek op zich, bleef ik zitten met een chaotisch gevoel van verwarring en een ik heb het niet begrepengevoel. Toch heel blij dat ik het gezien heb, en in de toekomst zal ik Alain Platel zeker nog volgen in zijn volgende creaties.
5 years ago
Tobit Vandamme Dit was af. Het totaalspektakel was fantastisch. Die emotionele uitgepuurde muziek en dat dan visueel vertaald in een beweeglijke dans. Hoed af voor de zangers, die ook nog eens goed konden dansen.
5 years ago
johan versele Ik hou van muziek in al zijn genres,en zeker van klassieke en zeker van Bach.Ik hou van opera,van theater,van ballet,dansen,choreografieen,en toch was Pitie mijn ding niet.Bizarre voorstelling,weinig grijpbaar,geraakte niet aan mijn binnenkant,bleef hangen rond mijn buitenkant,mijn visuele en auditieve.Het feit dat ik niet kon volgen wat er gezongen werd want tekst of vertaling ontbraken,heeft wellicht voor een groot stuk daar mee te maken zodat het geheel van de voorstelling die wel zeer mooi oogde weinig emoties opriep in mijn binnenkant.Pitie ontroerde daardoor niet.Ik had moeite om twee uur aanhoudend geboeid te blijven,en voornamelijk het eerste uur vond ik vervelend langdradig waardoor het,tot mijn eigen verbazing,soms slaapverwekkend was.Alhoewel ik erg genoten heb van de adembenemende,acrobatische choreografie,de zang en de muziek op zich,bleef ik zitten met een chaotisch gevoel van verwarring.
5 years ago
Nele 'Pitie' was voor mij echt tijdverspilling. De muziek was inderdaad goed, maar de dans enerveerde mij enorm - een poging tot butoh? Ik vond de voorstelling een belediging aan Bach's adres.
5 years ago
E.Haustraete Een zeer boeiende dansvoorstelling, een mooie muzikale beleving. De band tussen de twee was er voor mij niet, zeker niet in taal. Volgens mij was er geen 'religieuze' betekenis in het getoonde werk. Ik weet ook niet of het gebruik van Bach zinvol was.
5 years ago
dirk bel prachtige voorstelling, krachtige dans, mooie beklijvende stemmen en schitterende muziek. een topvoorstelling allen bedankt voor een schitterende avond
5 years ago
danny dit gaat een erg mooi verjaardagskado worden. medelijden voor jezelf kan erg vernietigend zijn, ben erg benieuwd hoe dit gevoel gebracht gaat worden.
5 years ago
bracke ik heb het gevoel dat deze voorstelling zal beroeren, you will love it or hate it en hevige emoties zal opwekken.
5 years ago
Pety Ik ken die alleen van naam...Ik ben dus nieuwsgierig om het te kennen...
5 years ago
AUDIO
mezzo / Pitié: het mededogen van Alain Platel - deel 1
Download to your MP3 player
mezzo / Pitié: het mededogen van Alain Platel - deel 2
Download to your MP3 player
ramblas / Fabrizio Cassol
Download to your MP3 player
Neve / Fabrizio Cassol
Download to your MP3 player
Press reviews
080910 Pitié, de nieuwe Alain Platel
De thematiek van Pitié is het persoonlijke dat opeens iets gemeenschappelijks wordt. Gevoelens die van één mens overgaan op een hele groep, of één mens die zich opoffert voor de massa.

080904 Bach heeft de blues
Medelijden en mee-lijden worden in kaart gebracht als essentiële elementen van de menselijke conditie. Chaos en extase kleuren de voorstelling.
De Standaard 4 september 2008 - Geert Van der Speeten

080918 Wanhopige iconen op de dool
Oude muziek in een nieuw kleedje om Platels verbeelding kracht bij te zetten.
De Morgen 18 september 2008 - Pieter T'Jonck

081210 Pitié
Gazet van Antwerpen 10 december 2008


080924 Vijf keer dans, vijf keer anders
Zone 03 24 september 2008 - Sara Colson

080903 deSingel, Anvers
Le Soir 3 september 2008

For reasons of copyright we can unfortunately not show the full article. The link makes the article accessible online.
PRINT

more dance