headerimage

Champ d'Action, ensemble voor hedendaagse muziek, werd in 1988 door componist Serge Verstockt opgericht. Op dat moment kwam de hedendaagse muziek in de Vlaamse concertzalen weinig aan bod, de muziek van Vlaamse componisten - zoals de internationaal gewaardeerde Karel Goeyvaerts - werd in eigen land zelden uitgevoerd. Daardoor had Champ d'Action de eerste jaren een echte pioniersfunctie. Sterke bindingen met de hedendaagse beeldende kunst in Vlaanderen zorgden ervoor dat Champ d'Action zich vrijwel onmiddellijk wist in te bedden in het brede veld van de hedendaagse kunst. Dat heeft ertoe geleid dat Champ d'Action ondertussen structureel samenwerkt met MuHKA (Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen) en regelmatig projecten opzet die een link leggen tussen beeldende kunst, multimedia en muziek. De voortdurende aandacht voor het werk van Vlaamse componisten resulteerde in verschillende creaties en in het opzetten van een cd-reeks rond het werk van Karel Goeyvaerts, dit laatste in samenwerking met de Katholieke Universiteit Leuven. Daarnaast introduceerde Champ d'Action belangrijke werken van buitenlandse componisten en gaf het ensemble internationale creatieopdrachten om het werk van eigen bodem in een kritische en artistiek veeleisende context te plaatsen. Antwerpen 93, Culturele Hoofdstad van Europa, betekende een belangrijke stap in de ontwikkeling van Champ d'Action. Onder impuls van dat project gaf Champ d'Action belangrijke creatieopdrachten - onder meer aan de Finse componiste Kaija Saariaho - en bracht het ensemble een cd uit met creaties van Vlaamse componisten. Later kwam een samenwerking met het Amerikaanse cd-label Mode Records tot stand. De eerste cd was gewijd aan Kaija Saariaho en werd internationaal lovend onthaald. Eind 2004 startte Champ d'Action met een eigen cd-reeks, een bundeling van nieuwe werken die het ensemble creëert. De opnames gebeuren in Studio 3, de thuisbasis van Champ d'Action in het gebouw deSingel in Antwerpen. Enkele hoogtepunten van de afgelopen jaren zijn een samenwerking met Irvin Arditti (deSingel 2000) en de uitvoering van het acht uur durende 'Heiliger Dankgesang-Kwartet' van Dick Raaijmakers op het Holland Festival. De samenwerking met componist Serge Verstockt en architect Werner Vandermeersch resulteerde in tien openluchtvoorstellingen van 'Screens' tijdens de Zomer van Antwerpen. Het ensemble mocht 'Screens' opnieuw vertolken in 2002, weliswaar in een gereviseerde versie, en dit in het Brugse Concertgebouw in het kader van Format en Brugge 2002. Na een afwezigheid van vijf jaar werd Serge Verstockt in januari 2003 opnieuw artistiek leider van Champ d'Action. In 2004 schreef Champ d'Action een nieuw elektronisch programma voor de uitvoering van 'Quando Stanno Morendo', 'Diario Polacco 2°' van Luigi Nono. Het ensemble bracht dit werk samen met acteur Josse De Pauw, die een Nederlandse bewerking van de teksten maakte. In datzelfde jaar bereikte Champ d'Action op de Grote Markt in Antwerpen een breed publiek met het 'Klokkenproject', een werk van Serge Verstockt voor stadsbeiaarden. Met enkele minimalprojecten rond de Amerikaanse en Europese 'early minimal music' wist het ensemble een ruim publiek te bereiken in verschillende zalen in Vlaanderen. Een opvallende project in 2005 was onder meer het 'Groot Minimal Project' in samenwerking met Collegium Vocale dat kaderde in het Klarafestival. Daarnaast bracht Champ d'Action tijdens music@venture twee visioenen uit de nieuwe opera 'Hildegard' van James Wood en een wereldcreatie van Wim Henderickx. Het jaar werd afgesloten met een bijzondere timecanvas in het MuHKA in het teken van 'Music-drawing, Drawing Music'. Vanaf dit seizoen is Champ d'Action 'ensemble in residentie' in deSingel. Champ d'Action wordt structureel betoelaagd door de Vlaamse Gemeenschap en geniet de steun van de Stad Antwerpen.

www.champdaction.be

Laatst aangepast op 30/11/2006.


Productions deSingel